فارماکولوژی چیست ؟

فارماکولوژی بررسی تاثیر داروهای مورد استفاده در یک بیماری  و تحقیق درباره تاثیرات آن بر بدن انسان است.تحقیق و توسعه درباره داروهای جدید برای بیماری ها.بررسی اثر این داروهای جدید بر حیوانات و انسان ها .اطمینان از تولید داروهای مناسب و پر بازده برای بیماری ها.پایین آوردن اثرات جانبی داروهای مختلف بر ارگانیسم زنده.بررسی واکنش های شیمیایی داروها در بدن.بررسی مولکول ها از لحاظ بیولوژیکی از دیگر مسئولیت های این رشته میباشد.
فارماکولوژی یا داروشناسی مطالعه نحوه تعامل ساختار داروها با بدن است. دانشجویانی و محققانی که فارماکولوژی را مطالعه می کنند، فارماکولوژیست نامیده می شوند و خواص شیمیایی، اثرات بیولوژیکی و کاربردهای درمانی داروها و سایر مولکول ها را بررسی می کنند. کار آنها را می توان به دو بخش عمده تقسیم کرد:
فارماکوکینتیک مطالعه نحوه عملکرد بدن بر روی یک دارو، از جمله فرآیندهای جذب، توزیع، متابولیسم و دفع آن (ADME) است.
فارماکودینامیک مطالعه نحوه عملکرد یک دارو در بدن است – هم روی هدف مورد نظر و هم در تمام اندام ها و بافت های بدن.
بسته بندی های دارو دستورالعمل هایی بر اساس تحقیقات فارماکولوژیک دارند. اطلاعاتی مانند این که چه مقدار از آن، چند وقت یکبار و چه زمانی آن را مصرف کنید. اینکه آیا در حین مصرف آن از برخی غذاها پرهیز کنید؟ همه عواملی هستند که فارماکولوژیست ها برای اطمینان از دریافت بهترین نتایج از داروهای خود، در مورد آنها تحقیق می کنند.
 بیوشیمی،بیولوژی سلول،فیزیولوژی و بیولوژی مولکول رشته هایی هستند که از نزدیک با رشته فارماکولوژی در ارتباط هستند.متخصصان فارماکولوژیست بخاطر آموزش گسترده ای که دیدند.برای درمان مواد شیمیایی،مواد مخدر مشکلات هورمونی میتوانند درمان های خوبی ارئه دهند.رشته فارماکولوژی پزشکی در بیمارستان های دولتی و بیمارستان های  آموزش و تحقیق و یا در کلینیک های درمانی مختلف یافت میشود.
دستورالعمل های پزشکی بر اساس میانگین پاسخ بدن به یک داروی خاص است. اما برخی از افراد به روش معمول پاسخ نمی دهند. اینجاست که فارماکوژنتیک و فارماکوژنومیک – مطالعه چگونگی تأثیر یک ژن یا کل ژنوم به ترتیب بر پاسخ بدن به دارو – وارد می شوند. آنزیم ها اغلب مسئول تجزیه داروها هستند تا بتوان آنها را از بدن ما خارج کرد. اگر یک دوز بر اساس پاسخ معمول داده شود، فردی که به دلیل ژنتیکی خود آنزیم کمتری دارد ممکن است برای مدتی طولانی داروی بیش از حد در بدن خود داشته باشد که می تواند اثرات منفی داشته باشد. از طرف دیگر، برخی از داروها از آنزیم‌ها برای فعال کردن آن‌ها قبل از اینکه مؤثر باشند، استفاده می‌کنند و تفاوت‌های ژنتیکی در آن آنزیم‌ها ممکن است منجر به کمبود داروی فعال شده کافی برای اثرات مورد نظر شود. فارماکولوژیست ها برای درک اینکه چگونه ژن ها می توانند پاسخ به یک دارو را تغییر دهند، کار می کنند، که به پزشکان کمک می کند تا بهترین دارو، دوز و برنامه درمانی را برای بیماران خود انتخاب کنند.

فارماکولوژی چه وضایفی را بر عهده اشخاص میگذارد؟

برای فعالیت به عنوان فارماکولوژیست پزشکی باید ۶ سال در رشته پزشکی پایه تحصیل کرد.بعد از پایان تحصیلات در بیمارستان های دولتی و کلینیک ها یا در آزمایشگاه داروسازی ها فعالیت خواهند کرد .در عین حال در دانشکده ها به عنوان استاد یار میتوانند به کار بپردازند.
فارماکولوژی در ارتباط نزدیک با چندین رشته از جمله شیمی، زیست شناسی و پزشکی قرار دارد.که همه آنها برای تعیین تعامل بین مولکول ها و بدن انسان مهم هستند.اگرچه اغلب با داروسازی اشتباه گرفته می شود.فارماکولوژی لزوماً یک رشته بالینی در ارتباط نزدیک با بیماران نیست. در عوض، یک علم مبتنی بر تحقیق است که در آن یافته‌های جدید می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی بر درک ما از سلامت انسان و نحوه رفتار داروسازان و پزشکان با بیماران خود داشته باشد. فارماکولوژیست ها ممکن است این کمک های علمی مهم را با مطالعه خواص و اثرات داروهای مختلف، کار با پزشکان و بیماران برای بهینه سازی داروهای خود، یا استفاده از مولکول ها به عنوان ابزاری برای مطالعه سلول ها، بافت ها یا اندام های بدن انجام دهند.

دیگر مسئولیت های فارماکولوژیست به این صورت است :

  • تحقیق درباره عوارض جانبی و تاثیرات دارو بر سلامتی انسان و حیوان
  • تحقیق درباره واکنش بیولوژیک و شیمیایی در بدن
  • تعیین استفاده از داروهای مشخص در مقابل بیماری های خاص
  • همکاری با داروساز ها برای انجام آزمایش های مورد نیاز
  • تشخیص دُز داروهای تزریقی
  • تولید داروهای جدید و موثر
کسانی که خواهان تحصیل در رشته فارماکولويی هستند. باید حافظه ای قوی،اطلاعات آکادمیک بالا،علاقه مند به تحقیقات در امور فنی رشته و با پشتکار باشند .روش های درمانی که فارماکولوژیست ها ابداع میکنند. اگرچه نه به صورت مستقیم ولی از طریق نسخه هایی که متخصصین مختلف برای مراجعه کننده ها مینویسند اعمال میشود.
نوع دیگر فارماکوتراپی هوشمند است. که از بدو تشخیص بیماری شروع میشود. که شامل تشخیص بهترین نوع دارو،بررسی واکنش های بدن نسبت به دارو،انتخاب امن ترین نوع درمان و ثبت مراحل درمان است.به هنگام تحصیل در رشته پزشکی لازم است که دوره کارآموزی فارماکوتراپی دیده شود.
درمان بیماران با شرایط حاد: بیماران سالمند ، اشخاصی با بیماری های مزمن، خانم های باردار و در دوران شیردهی و کودکان در این دسته قرار میگیرند.فارماکولوژیست های بالینی در این زمینه بهترین مشاوره ها را میتوانند به بیماران بدهند.
گفتیم که یکی از مسئولیت های فارماکولوژیست بررسی عوارض جانبی یک داروست . که این پروسه از زمان تولید دارو و تا ارائه به بازار را شامل میشود.اگر با عوارض جانبی غیر معمولی روبرو شوند. معمولا به مراکز مهم سلامت و همینطور سازمان بهداشت جهانی اطلاع داده خواهد شد .در عین حال بر روی این عوارض جانبی تحقیقات بیشتری انجام میدهند .
همچنین تست های اولیه دارو ها که بر روی داوطلبان صورت میگیرد. نیز توسط فارماکولوژیست ها انجام میشود.اگر در این تست ها از متخصص فارماکولوژیست استفاده نشود از طرف وزارت بهداشت مجوز صادر نخواهد شد.مورد دیگر بررسی تاثیر دارو های مختلف بر روی یکدیگر و تداخل دارویی در بیماری های خاص است.همچنین تاثیر دارو در هنگام مصرف سیگار و الکل یا ماده های. شیمیایی موجود در هوا نیز بر عهده فارماکولوژیست است.

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *