علل بروز نارسایی دریچه میترال

در موارد نادری نارسایی دریچه میترال از همان بدو تولد وجود دارد که گاهی اوقات بر اثر بیماری ژنتیکی سندروم مارفان ایجاد می شود. هر بیماری ای که به دریچه میترال صدمه بزند می تواند باعث نارسایی میترال هم بشود. قبلاً بیماری روماتیسمی علت عمده پیدایش نارسایی دریچه میترال بود اما امروزه به لطف تجویز آنتی بیوتیک های مناسب، این بیماری به ندرت در کشور های پیشرفته دیده می شود. یک علت شایع تر در بروز نارسایی میترال، عفونت دریچه (اندوکاردیت عفونی) می باشد.در بیماری کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک که دیواره بطن چپ ضخیم می گردد ممکن است دریچه هم تغییر شکل داده و باعث بروز نارسایی دریچه میترال شود. این وضعیت همچنین می تواند به دنبال یک سکته قلبی در صورتی که عضله قلبی که به دریچه متصل است گرفتار شود ایجاد گردد. در بعضی موارد نارسایی دریچه میترال همراه پرولاپس دریچه میترال ایجاد می شود.

علائم نارسایی دریچه میترال

علائم نارسایی دریچه میترال معمولاً به تدریج و در عرض چند ماه یا چند سال ایجاد می شوند اما اگر علت ایجاد آن سکته قلبی و یا عفونت دریچه ای باشد ممکن است بطور ناگهانی ایجاد شود. علائم نارسایی دریچه میترال عبارتند از :

  • خستگی بدون علت
  • تنگی نفس در حین انجام فعالیت بدنی
  • تپش قلب

در نهایت ممکن است علائم نارسایی قلب مزمن مثل تنگی نفس هم در هنگام فعالیت و در هنگام استراحت به علت جمع شدن مایع در ریه ها ایجاد شود. تجمع مایع در بافت های بدن منجر به ورم کردن مچ پاها هم می شود.

 

بیشتر بدانیم: راه های پیشگیری از آلزایمر

 

عوارض نارسایی دریچه میترال

برگشت خون به دهلیز چپ ممکن است باعث گشاد شدن آن و در نتیجه بروز ضربان های قلب نامنظم شود. اگر دهلیز آنقدر گشاد و بزرگ شود که در هر بار ضربان قلب نتواند به طور کامل خالی شود، ممکن است یک لخته خون تشکیل شود. اگر یک لخته خون وارد شریانی که به مغز خون رسانی می کند وارد شده و آن را درگیر کند ممکن است باعث بروز سکته مغزی شود. عارضه بالقوه دیگر نارسایی میترال، عفونت دریچه میترال بعد از انجام معالجات دندان در دندانپزشکی و یا جراحی در دستگاه گوارش یا دستگاه ادراری می باشد.

نحوه درمان نارسایی دریچه میترال

اگر پزشک صداهای ویژه ای که اصطلاحاً به آن سوفل قلبی می گویند از قلب شما بشوند ممکن است به نارسایی دریچه میترال مشکوک شود. آزمایش هایی برای ارزیابی عملکرد قلب و ریه ها ممکن است درخواست شود. با استفاده از اکوکاردیوگرافی می توان داخل قلب را نیز مشاهده نمود و تشخیص نارسایی میترال را تایید نمود. با این روش می توان حرکت دریچه میترال را بررسی کرد. اگر نارسایی قلبی بروز نماید، داروهایی مثل داروهای ادرار آور ممکن است برای تسکین علائم تجویز شود. اگر دهلیز چپ بزرگ شود ممکن است داروهایی برای جلوگیری از لخته شدن خون تجویز گردد تا احتمال ایجاد لخته خون در دهلیز کاهش یابد. اگر نارسایی میترال شدیدباشد ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه قلبی باشد. اگر دارای یک دریچه صدمه دیده و یا یک دریچه مصنوعی هستید قبل از انجام کار های دندان پزشکی لازم است که آنتی بیوتیک مصرف نمایید تا از عفونی شدن دریچه جلوگیری شود.

اختلالی که معمولا درمان نمی‌خواهد

پرولاپس دریچه میترال اختلالی قابل پیشگیری نیست، اما خوشبختانه اغلب بیماران مبتلا به آن می‌توانند زندگی طبیعی و بدون علامتی را داشته باشند. البته در موارد معدودی نیز بیماران دچار این اختلال، علائمی دارند که کیفیت زندگی‌شان را تغییر می‌دهد.

متخصص عروق: با تاکید بر این که پرولاپس دریچه میترال معمولا نیاز به درمان خاصی ندارد مگر آن که فرد دچار بی‌نظمی در ضربان یا نارسایی قلب شود، می‌افزاید: در چنین شرایطی نیز درمان دارویی مطرح می‌شود. فقط در موارد بسیار نادر و در صورت پیشرفت قابل توجه نارسایی دریچه میترال، ترمیم یا تعویض دریچه از طریق جراحی باز یا بسته ضروری خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک تماس با ما مراجعه فرمایید.

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *