تکثیر و تولید DNA

تکثیر و تولید DNA

امروزه بسیاری از مهندسان ژنتیک در سراسر جهان با کمک تولید و تکثیر DNA قادر به یافتن درمان بسیاری از بیماری ها هستند ، بنابراین با کمک تکثیر DNA و مهندسی ژنتیک قادر به درمان همه جوانب از جمله میکروب شناسی هستند.

تکثیر و تولید DNA

تکثیر و تولید DNA

در مطالعه شناسایی ، باستان شناسی ، تعامل زیست شناسی و بیماری های ژنتیکی پیشرفت چشمگیری حاصل شده است. اکنون با تولید و کپی DNA ، آنها قادر به ترمیم و پیوند بافت های آسیب دیده و ارگان های انسانی از دست رفته بدن هستند. در آزمایشگاه ژنتیک ، دو روش اصلی برای تولید و کپی DNA وجود دارد ، یعنی:

1- سنتز شیمیایی در همانندسازی DNA
2- PCR در همانند سازی DNA
روش های سنتز شیمیایی در همانند سازی DNA

کری مولیس روش سنتز شیمیایی را در تقویت DNA معرفی کرد ، به دلیل کاربردهای گسترده و مزایای بسیار ، این روش به سرعت در علم مهندسی ژنتیک ترویج شده است. این روش را می توان در کامپیوتر در کلیه آزمایشگاه های پیشرفته انجام داد. در مقایسه با روش قبلی ، روش سنتز شیمیایی در تقویت DNA به DNA زیادی احتیاج ندارد ، زیرا با توسعه مداوم ژنتیک و تحقیقات زیاد در این زمینه ، ما به یک روش م effectiveثر و پرکاربرد دیگر دست یافته ایم. روشی که PCR ، امروزه مدرن ترین و موثرترین روش تکثیر DNA است.

روش PCP در تقویت DNA

PCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز) در ژنتیک به معنای تولید هزاران نسخه از یک DNA واحد است. این روش تکثیر DNA اولین بار توسط کری مولیس کشف شد ، که به دلیل کشف منحصر به فرد خود در سال 1993 برنده جایزه نوبل شد. و توانست تحول بزرگی در علم مهندسی ژنتیک ایجاد کند. این روش در واقع از همانند سازی DNA گرفته شده است. و این روش تقویت DNA در شناسایی پرونده های جنایی ، پردازش DNA و تولید سلول های بنیادی و غیره استفاده می شود. این روش از حساسیت و دقت بسیار بالایی برخوردار است زیرا می تواند فرد را از قطره خون تشخیص دهد. روش PCR برای تولید و تکثیر DNA برای همه نمونه های DNA یکسان است. علم پزشکی توانسته است به کمک همانند سازی DNA درمانی برای بسیاری از بیماری های صعب العلاج فراهم کند و سرطان و ترمیم بافت استخوان از مهمترین این بیماری ها هستند.

برنامه PCR

روش PCR در تقویت DNA دو هدف دارد. گزینه اول تولید و تکثیر چندین DNA از یک ژن و گزینه دوم بررسی وجود یا عدم وجود ژن در DNA است. هر یک از این گزینه ها کاربردهای زیادی دارد ، با این وجود گزینه دوم بسیار مهم است. پزشکان و مهندسان ژنتیک می توانند بیماری های ژنتیکی جنین را با کمک گزینه دوم قبل از تولد تشخیص دهند یا می توانند جنسیت جنین را در هفته های اول دریابند. این یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین مباحث علوم پزشکی است. و اکثر خانواده ها طی چند هفته اول از قبل می فهمند که جنین آنها به بیماری ژنتیکی مبتلا است یا خیر. این کاربرد PCR در همانندسازی DNA می تواند در صنعت کشاورزی برای تشخیص بیماری های گیاهی و تولید و تکثیر DNA برتر برای تولید یک گیاه مورد استفاده قرار گیرد.

 

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *