افتادگی دریچه میترال

افتادگی دریچه میترال

افتادگی یا پرولاپس دریچه میترال یک اختلال مربوط به قلب است. این بیماری بسیار شایع است که احتمال آن در خانم های جوان تا میانسال به نسبت بیش از مردان است. البته نوعی از این بیماری قلبی(Heart disease) وجود دارد که در مردان بالای ۵۰ سال و در جنس مذکر بیشتر بروز کرده که این نوع افتادگی دریچه میترال، همراه با نارسایی شدید است. دریچه ی میترال، دریچه ایست که در سمت چپ قلب و در واقع بین دهلیز و بطن چپ قرار دارد.

افتادگی دریچه میترال چه زمانی رخ میدهد

افتادگی دریچه میترال

افتادگی دریچه میترال (MVP) زمانی رخ می دهد که دریچه های میترال به داخل محفظه چپ بالایی قلب (دهلیز چپ) افتاده شود، مانند چتر نجات در طول انقباض های قلب. افتادگی دریچه میترال گاهی اوقات منجر به خونریزی به عقب دهلیز چپ می شود، وضعیتی که به نام برگشت دریچه میترال شناخته می شود.

علایم افتادگی دریچه میترال

در اغلب‌ موارد علائم مشهود و خاصی برای افتادگی دریچه میترال وجود ندارد. سندرم افتادگی دریچه‌ میترال‌ یک‌ صدای‌ خاص ( میان سیستولیک و گاهی یک سوفل قلبی انتهای سیستولیک در صورت پس زدن خون) ایجاد می‌کند که بطور معمول پزشک با معاینه خود آن را تشخیص می دهد. از دیگر علایم سندروم افتادگی دریچه میترال می توانیم به: درد فشاردهنده یا تیرکشنده در سینه یا ناراحتی در قفسه سینه، تپش‌ قلب و آریتمی، استرس و اضطراب ناگهانی بخصوص در شرایط کم آبی‌، احساس‌ سبکی‌ سر هنگام‌ بلند شدن سریع‌ از حالت‌ نشسته‌، تنگی نفس، خستگی که این علائم در ورزش طولانی هم ممکن است تشدید شود، اشاره کرد.

اغلب بیماران مبتلا به افتادگی دریچه میترال بدون علامت هستند، ولی برخی دیگر علایمی دارند که بر کیفیت زندگی آن ها تاثیر خواهد داشت. اغلب مبتلایان به افتادگی دریچه میترال می توانند به طور طبیعی در سلامتی زندگی خود را ادامه دهند و بدون نگرانی برای یک زندگی عالی برنامه ریزی کنند.

نامهای دیگر برای توصیف پرولاپس دریچه میترال عبارتند از:

سندرم بارلو

سندروم دریچه فلاپ

سندرم موج دریچه میترال

بیماری دریچه میترال میکسوماتوس

عوارض جانبی افتادگی دریچه میترال:

اگرچه اکثر افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال هیچ مشکلی ندارند، اما ممکن است عوارضی برایشان رخ دهد. و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

بازگشت خون دریچه میترال. شایع ترین عارضه ای است که در آن دریچه خون را به داخل دهلیز سمت چپ می ریزد. در این میان مرد بودن یا داشتن فشار خون بالا، خطر ابتلا به اختلال سوراخهای میترال را افزایش می دهد.

اگر برگشت خون شدید باشد، به منظور بهبودی ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید، عمل جراحی برای تعمیر یا تعویض دریچه.

مشکلات ریتم قلب (آریتمی).

ریتم های نامنظم قلب اغلب در محفظه های بالا قلب رخ می دهد.

افرادی که دارای بازگشت شدید یا انحراف شدید دریچه میترال خود هستند، در معرض خطر ابتلا به مشکلات ریتمیک هستند که می تواند جریان خون را از قلب تحت تأثیر قرار دهد.

عفونت قلب (آندوکاردیتیس):داخل قلب توسط یک غشای نازک به نام اندوکارد پوشانه شده. یک دریچه میترال غیر طبیعی باعث افزایش احتمال ابتلا به اندوکاردیتیس از باکتری ها می شود که می تواند بیشتر به دریچه میترال آسیب برساند. افرادی که در معرض خطر ابتلا به اندوکاردیتیس هستند ممکن است قبل از برخی از اقدامات دندان پزشکی و پزشکی، تجویز آنتی یوتیک بگیرند تا خطر عفونتشان کاهش یابد.

جلوگیری از افتادگی دریچه میترال :

شما نمیتوانید از افتادگی دریچه میترال جلوگیری کنید با این حال، می توانید شانس خود را برای پیشرفت عوارض مرتبط با آن را با اطمینان از مصرف داروهای خود کاهش دهید.

درمان افتادگی دریچه میترال :

اکثر افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال، به ویژه افراد بدون علائم، نیاز به درمان ندارند.اگر شما دارای بازگشت خون دریچه میترال هستید اما نشانه ای ندارید، پزشک ممکن است پیشنهاد کند به طور منظم برای معاینات مراجعه کنید با این حال، اگر علائمی دارید و اگر برگشت خون قابل توجهی از طریق دریچه میترال دارید، ممکن است بسته به شدت بیماری داروها یا جراحی توصیه شود.

 

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *