ایمونولوژی یا ایمنی شناسی پزشکی

ایمونولوژی یا ایمنی شناسی پزشکی شاخه ای از علوم زیست پزشکی است که ساختار و عملکرد سیستم ایمنی بدن را در همه موجودات بررسی می کند. سیستم ایمنی بدن مهمترین نقش را در شناخت بیماری ها دارد و همچنین از طریق انواع مختلف مکانیسم های دفاعی بدن انسان را در برابر عفونت ها محافظت می کند. ایمونولوژی شامل تمام واکنشهای فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی موجود زنده در برابر مواد و موجودات خارجی است. سیستم ایمنی بدن به دو نوع تقسیم می شود: ایمنی ذاتی و ایمنی تطبیقی. خود مصونیت تطبیقی ​​به دو نوع مصونیت سلولی و هومورال تقسیم می شود.

ایمونولوژی یا ایمنی شناسی پزشکی

ایمونولوژی یا ایمنی شناسی پزشکی

ایمونولوژی پزشکی یا ایمونولوژی پزشکی چیست؟

ایمونولوژی پزشکی حوزه وسیعی از زیست شناسی است که شامل مطالعه سیستم ایمنی بدن است. سیستم ایمنی بدن به سیستم دفاعی بدن نیز معروف است. ایمونولوژی با عملکرد طبیعی و غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن سروکار دارد.

ایمونولوژی مطالعه سیستم ایمنی بدن است و شاخه بسیار مهمی از علوم پزشکی و بیولوژیکی است. سیستم ایمنی بدن از طریق خطوط دفاعی مختلف ما را در برابر انواع عفونت ها محافظت می کند.

اگر سیستم ایمنی بدن به درستی کار نکند ، می تواند منجر به بیماری هایی مانند خود ایمنی ، آلرژی و سرطان شود. اکنون نشان داده شده است که پاسخ های ایمنی در روند بسیاری از اختلالات شایع نقش دارند که معمولاً به عنوان بیماری های ایمنی شناخته نمی شوند. این اختلالات شامل اختلالات متابولیکی ، قلبی عروقی و عصبی مانند آلزایمر است.

ایمونولوژیست شخصی است که سیستم ایمنی بدن را چه در انسان و چه در حیوانات مطالعه می کند. سیستم ایمنی بدن وظیفه محافظت از بدن در برابر بیماری ها را بر عهده دارد. به عنوان مثال ، سیستم ایمنی بدن شما چیزی است که با سرماخوردگی یا آنفولانزا مقابله می کند. ایمونولوژیست ها نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن ، تأثیر عوامل محیطی بر عملکرد آن ، چگونگی و چرایی اختلالات سیستم ایمنی بدن و چگونگی درمان این اختلالات را بررسی می کنند.

چرا ایمونولوژی مهم است؟

از کارهای پیشگام ادوارد جنر در قرن هجدهم که در نهایت منجر به واکسیناسیون مدرن شد (واکسیناسیون نوآوری بود که احتمالاً بیش از هر پیشرفت پزشکی دیگری جان انسان ها را نجات داد) ، تا پیشرفت های علمی در بسیاری از ایمونولوژی ها چهره پزشکی مدرن در قرن نوزدهم و قرن بیستم ، که منجر به نوآوری های دیگری مانند پیوند ایمن اعضای بدن ، شناسایی گروه خونی و استفاده گسترده از آنتی بادی های مونوکلونال در زمینه های مختلف پزشکی و بهداشتی می شود.

نقص ایمنی و ایمونولوژی بالینی

سیستم ایمنی یک سیستم کاملاً تنظیم شده و متعادل است و وقتی تعادل آن بر هم بخورد ، بیماری های مختلفی می تواند رخ دهد. تحقیقات در این زمینه شامل بررسی بیماری های ناشی از اختلالات سیستم ایمنی است. بیشتر تحقیقات ایمونولوژی بالینی در حال توسعه روشهای درمانی جدید است که می تواند با تغییر نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن یا واکسنها (عملکرد سیستم ایمنی بدن و تقویت پاسخ ایمنی بدن به عوامل بیماری زای خاص) بیماری را کنترل یا معالجه کند. متمرکز است.

اختلالات نقص ایمنی

این اختلالات شامل مشکلات سیستم ایمنی بدن است که توانایی ساخت سیستم ایمنی مناسب را مختل می کند. در نتیجه ، افراد دارای نقص سیستم ایمنی تقریباً همیشه با عفونت های شدید که اکثر آنها مداوم و مکرر هستند ، دست و پنجه نرم می کنند یا منجر به عوارض شدید در بدن می شوند. در بسیاری از موارد ، این اختلالات به شدت ناتوان کننده هستند و حتی کشنده هستند.

دو نوع اختلال نقص ایمنی وجود دارد: نقص ایمنی اولیه معمولاً از بدو تولد وجود دارد ، به طور کلی یک اختلال ارثی است و نسبتاً نادر است. نمونه ای از این نوع ایمنی “نقص ایمنی متغیر متداول” (CVID) است. نقص ایمنی ثانویه معمولاً در طول زندگی رخ می دهد و ممکن است در نتیجه عفونت مانند ایدز باشد که از عفونت با ویروس HIV حاصل می شود.

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *