شناسایی ژن مربوط به آلرژی

انواع تست خون آلرژی

هنگامی که فرد با یک ماده ی آلرژی زا در تماس باشد، بدن اقدام به تولید آنتی بادی در برابر آن می کند که میتوان به شناسایی ژن مربوط به آلرژی پرداخت. آنتی بادی ها به سلول های بدن می گویند تا مواد شیمیایی خاص را منتشر کنند. این مواد شیمیایی همان هستند که باعث بروز علائم آلرژی می شود. ایمونوگلوبولین IgE) E ) یک آنتی بادی است که واقعاً با پاسخ آلرژی بدن در ارتباط است. آزمایش آلرژی خون موجب کشف و اندازه گیری مقدار آنتی بادی خاص آلرژی زا در خون می شود.

شناسایی ژن مربوط به آلرژی

شناسایی ژن مربوط به آلرژی

آزمایش حساسیت خون معمولاً حداقل ۱۰ مورد از رایج ترین محرک های آلرژی، از جمله گردوغبار، شوره حیوانات خانگی، درختان، علف ها، علف های هرز و کپک های مربوط به محل زندگی شما را غربال می کند. آنها به ویژه در تشخیص آلرژی غذایی مفید هستند.
آزمایش خون آلرژی با استفاده از آزمون ایمونواسی انجام می شود و شامل موارد ذیل است:

  • آزمون ایمونوسوربنت متصل به آنزیم ( ELISA ) و یا EIA

  • آزمون ( Radioallergosorbent (RAST

  • آزمون ELISA مقدار آنتی بادی ماده ی آلرژی زای خاص در خون را اندازه گیری می کند.

آزمون RAST به دنبال آنتی بادی های مربوط به آلرژن های خاص است تا محرک های آلرژی را شناسایی کند. از زمان معرفی آزمون ELISA ، تست RAST کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.
آلرژی می تواند موجب افزایش انواع خاصی از سلول های سفید خون شود. اگر پزشک فکر کند که فرد آلرژی دارد، آزمایش خون برای بررسی تعداد سلول های سفید خون که شامل شمارش یک نوع از سلول های سفید به نام ائوزینوفیل است، انجام می شود.
با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که بسیاری از بیماری های دیگر می توانند منجر به افزایش سلول های سفید خون شوند.

ارزیابی IgE:

مولکول IgE توسط لنفوسیتهای B خون محیطی، پلاسماسل های موجود در طحال، دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی و سیستم لنفوئیدی ترشح می شود. گروههای خاصی از گلبول های سفید از جمله، بازوفیلها و ماست سلهای بافتی دارای رسپتورهای سطحی برای IgE میباشند. در بدو تولد IgE سرم غیر قابل سنجش می باشد اما با افزایش سن سطح IgE نیز افزایش می یابد. در بیماریهای آلرژی آتوپی مانند آسم آتوپی، درماتیت آتوپی و تب یونجه مقادیر بالایی از IgE مشاهده می شود.

IgE همچنین بعنوان یک آنتی بادی راجینی (reagenic) شناخته می شود. عموما مقادیر افزایش یافته  IgE نشان دهنده افزایش احتمال واکنش های آلرژیک می باشد. آلودگیهای انگلی (کرمهای قلابدار)، یا آلودگیهای قارچی (آسپرژیلوس) باعث افزایش IgE می شود. کاهش سطح IgE در هایپوگاما گلوبولینمی، بیماری های اتوایمیون، کولیت اولسراتیو، هپاتیت، سرطان و مالاریا دیده می شود. سطح IgE سرم یا خون بند ناف در کودکان می تواند بعنوان یک پیش آگهی برای وقوع واکنش های آلرژیک در آینده در نظر گرفته شود.

 آزمایش Rast Test:

چنانچه فردی مبتلا به آلرژی باشد به عنوان بهترین راه  تشخیص آلرژی تست خونی رست به وی پیشنهاد می گردد. شایان ذکر است این تست متفاوت از تست های پوستی تشخیص آلرژی می باشد . در این تست آنتی بادی های IgE  سرم خون مورد بررسی قرار می گیرد IgE . آنتی بادی همراه با پاسخ های آلرژیک می باشد. اگر نتایج آزمایشات یک فرد نشان دهد که سطح IgE  وی در برابر گرده های گل در خون افزایش می یابد در نتیجه این فرد به گرده های گل حساسیت دارد . قابل ذکر است که یک فرد ممکن است طی دوره طولانی  دارای IgE  مثبت در برخورد با آلرژن باشد در نتیجه تست های تکمیلی می تواند جهت تشخیص بهتر به پزشک کمک کنند.

از Rast  تست یاradioallergosorbenttest  در تشخیص مایت ها ، آلرژن های سگ و گربه ، گرده علف ها ، گرده درختان ، علف های هرز و کپک ها استفاده می شود. این تست  در تشخیص آلرژن هایی مانند مایت ها و آلرژن های گربه و سگ همانند تست تشخیص آلرژی پوستی می باشد. جهت تشخیص از راه پوست لازم است فرد آنتی هیستامین و سایر داروهای ضد آلرژی خود را مدتی قبل از انجام تست قطع نماید تا نتیجه ی کاذب از تست دریافت نشود در مواردی شدت آلرژی بالاست  و فرد قادر به حذف داروهای خود نمی باشد می توان از این تست جهت تشخیص استفاده کرد

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *