لنفادنیت – تورم غدد لنفاوی علایم و علت

التهاب لنفاوی چیست؟

گره های لنفاوی یا غدد لنفاوی اندام کوچک و بیضی شکل هستند که حاوی سلول های ایمنی برای حمله و کشتن مهاجمان مثل ویروس ها هستند. غده های لنفاوی بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن انسان هستند.

غدد لنفاوی

گره های لنفاوی کجا هستند؟

گره های لنفاوی در قسمت های مختلف بدن شامل گردن ، زیربغل و کشاله ران دیده می شوند. آن ها توسط عروق لنفاوی که لنف (مایع روشن حاوی سلول های سفید خون ) و بافت مرده را برای دفع حمل می کنند ، در سراسر بدن قرار دارند.

وظیفه گره های لنفاوی چیست؟

عملکرد اولیه ی گره های لنفی پناه دادن به سلول های دفاعی مبارز بدن است.
هنگامی که شما دچار بیماری هستید و گره های لنفاوی شما سلول ها و ترکیبات مبارزه با بیماری را ارسال می کنند ممکن است شما دچار التهاب یا درد شوید. وضعیت التهاب غدد لنفاوی به عنوان لنفادنیت نامیده می شود .
التهاب گره های لنفاوی به دلایل مختلفی رخ می دهد. هرگونه عفونت یا ویروس، از جمله سرماخوردگی می تواند باعث التهاب غده های لنفاوی شما شود. برخی سرطان ها مثل سرطان خون نیز می تواند باعث التهاب غدد لنفاوی شود.

علائم التهاب لنفاوی چیست؟

التهاب گره های لنفاوی بسته به علت تورم و محل گره های لنفاوی متورم شده می تواند علائم مختلفی را ایجاد کند.
نشانه های رایج همراه با التهاب گره های لنفاوی عبارت اند از :
– علائم تنفسی فوقانی ، مانند تب ، آبریزش بینی یا گلودرد
– غدد لنفاوی متورم در گردن ، زیر بغل و کشاله ران
– تورم اندام ( می تواند انسداد سیستم لنفاوی را نشان دهد )
– عرق شبانه
– سخت شدن و گسترش گره های لنفاوی ( می تواند وجود تومور را نشان دهد )

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ژنژیویت یا ورم و خونریزی لثه

 

چگونه التهاب لنفاوی تشخیص داده می شود؟

پزشک به طور معمول التهاب گره لنفاوی را از طریق معاینه فیزیکی تشخیص می دهد. پزشک اطراف محل غدد لنفاوی مختلف را برای تشخیص تورم یا حساسیت چک می کند. همچنین او ممکن است که از شما در مورد علائم ذکر شده در بالا بپرسد.
پزشک شما می تواند برای بررسی عفونت ها آزمایش خون و یا برای جستجوی تومورها و منابع عفونت x-ray  یا سی تی اسکن  از شما بخواهد.
از آنجا که طیف گسترده ای از شرایط می تواند التهاب گره لنفاوی را ایجاد کند، ممکن است دکتر شما بیوپسی( بافت برداری ) را درخواست کند. بیوپسی گره لنفاوی یک روش کوتاه است که در آن دکتر یک نمونه از بافت لنفاوی را بر می دارد. پاتولوژیست ( یک پزشک که نمونه های بافت را بررسی می کند و نتایج آزمایشگاه را تفسیر می کند ) این نمونه را آزمایش می کند. بیوپسی اغلب قابل اطمینان ترین راه است برای اطمینان از اینکه چرا التهاب گره لنفاوی اتفاق افتاده است.

التهاب لنفاوی چگونه درمان می شود؟

درمان غدد لنفاوی به وسیله ی علت آن مشخص می شود. در برخی موارد ممکن است درمان ضروری باشد. برای مثال ، درمان برای بزرگسالانی که بدن آن ها قبلا عفونت داشته است یا برای کودکان که سیستم ایمنی بدن آن ها می تواند موجب تورم مکرر شود توصیه نمی شود. اگر درمان لازم است، می تواند از خود درمانی تا عمل جراحی و سایر درمان ها متفاوت باشد.

خود درمانی

پزشک احتمالا یک داروی کاهش دهنده ی تب مانند ایبوپروفن همراه با یک کمپرس گرم توصیه می کند. بالابردن سطح متورم شده نیز می تواند به کاهش التهاب کمک کند.منظور از بالابردن سطح متورم در ارتفاع قرار دادن می باشد.

دارو
در موارد دیگر، ممکن است یک دوره از آنتی بیوتیک ها برای کمک به بدن برای مبارزه با عفونت که باعث تورم غدد لنفاوی می شود استفاده شود.

تخلیه آبسه
اگر یک گره لنفاوی خود آلوده شود، آبسه (مجموعه ای از گره) ممکن است شکل بگیرد. وقتی آبسه تخلیه می شود، تورم معمولا به سرعت کاهش می یابد. پزشک شما این کار را به وسیله ی بی حس کردن و ایجاد برش کوچکی که اجازه می دهد عفونت تخلیه شود انجام می دهد. این مکان ممکن است با گاز پانسمان برای تسریع بهبودی پانسمان شود.

اختلالات سیستم ایمنی

اختلالات ایمنی که می تواند باعث تورم غدد لنفاوی شود شامل موارد زیر است:

  • لوپوس اریتماتوز سیستمیک (لوپوس) یک بیماری خود ایمنی مزمن است.
  • روماتیسم مفصلی
  • سرطان ها

به ندرت تورم غدد لنفاوی می تواند نشان دهنده یک بیماری بدخیم یا سرطان باشد. از جمله :

  • لنفوم
  • بیماری هوچکین (Hodgkin disease)
  • لوسمی
  • متاستاز یا شیوع سرطان
  • سارکوم کاپوسی بیماری نادر سرطان عروقی

عواملی که باعث می شود فرد به بیماری لنفاوی بدخیم مثل لنفوم مبتلا شود عبارتند از :

  • سن بالاتر از 40 سال
  • مرد بودن
  • داشتن پوست سفید

افراد با غدد لنفاوی بدخیم ممکن است احساس کنند که غدد لنفاوی آنها سخت شده و حالت لاستیکی دارد. آنها همچنین ممکن است علائمی مانند تب ، عرق شبانه و کاهش وزن غیر قابل توجیحی را تجربه کنند.

تورم در غدد لنفاوی کشاله ران

عفونتهای مقاربتی (STIs) مانند سفلیس و سوزاک می توانند باعث تورم غدد لنفاوی در ناحیه کشاله ران شود. غدد لنفاوی در کشاله ران نیز به عنوان غدد لنفاوی اینگوینال شناخته می شوند. عفونت های پایین تنه و آسیب دیدگی پا باعث تورم غدد لنفاوی در ناحیه کشاله ران می شود.

تشخیص

پزشک اغلب می تواند با انجام معاینه با تمرکز بر روی منطقه آسیب دیده و با بررسی علائم و سابقه پزشکی ، علت تورم غدد لنفاوی را تشخیص دهد.

با این حال ، آنها همچنین ممکن است آزمایش های پزشکی را برای تعیین علت تورم تجویز کنند. این آزمایشات ممکن است شامل یک آزمایش معمولی خون برای جستجوی نشانه های عفونت باشد.

آزمایشات تصویربرداری می تواند به پزشک این امکان را می دهد تا گره های لنفاوی و ساختارهای اطراف آن را از نزدیک بررسی کند. آزمایشات تصویربرداری شامل موارد زیر است:

  • سونوگرافی
  • سی تی اسکن
  • ام آر آی

اگر تورم غدد لنفاوی تا چند هفته ادامه داشته باشد یا فرد علائم هشدار دهنده دیگری داشته باشد ، پزشک ممکن است بیوپسی غدد لنفاوی را توصیه کند. در طی این روش ، پزشک ناحیه را بی حس می کند ، یک برش کوچک ایجاد می کند و قسمتی از بافت غدد لنفاوی را خارج می کند تا برای آزمایش در زیر میکروسکوپ به آزمایشگاه ارسال شود.

از طرف دیگر آنها ممکن است برای تجزیه و تحلیل , آسپیراسیون سوزن نازک را انتخاب کنند. که با استفاده از سوزن برخی از سلول های غدد لنفاوی را خارج می کنند.

 

جهت ارتباط بیشتر با شماره های درج شده تماس حاصل فرمایید.

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *