هیپوتانسیون ارتواستاتیک (کاهش فشار خون)

فشار خون پایین یا هیپوتانسیون به این معناست که جریان خون در رگ‌ها، برای رسیدن به ارگان‌های بدن، فشار کافی را ندارد که این موضوع می‌تواند موجب ایجاد شوک در بدن شود. فشار خون پایین در صورتی که موجب بروز علائم دیگر نشود، مشکل‌ساز نیست. علائم فشار خون پایین شامل سبکی سر، سرگیجه و غش کردن(سنکوپ) می‌شود. علائم فشار خون پایین در هنگام تغییر وضعیت بدن از حالت خوابیده به نشسته یا از حالت نشسته به ایستاده، بیشتر نمایان می‌شود. شایع‌ترین علل پایین بودن فشار خون عبارتند از: کم شدن حجم خون، بیماری قلبی و تاثیر برخی داروهای خاص.

هیپوتانسیون ارتواستاتیک که فشارخون وضعیتی نیز نامیده می شود نوعی فشار خون پایین است که در زمان بلند شدن از حالت نشسته یا دراز کشیده اتفاق می افتد.هیپوتانسیون ارتواستاتیک ممکن است باعث شود که شما احساس سرگیجه و یا گیجی داشته باشید و حتی ممکن است غش کنید.

فشار خون وضعیتی

این افت فشار خون وضعیتی ممکن است ملایم و خفیف باشد و برای کم تر از چند دقیقه طول بکشد با این حال با دوام طولانی می تواند مشکلات جدی تر را نشان دهد.

هیپوتانسیون ارتواستاتیک اتفاقی (حاد) معمولاً با چیزی واضح مثل کم آبی بدن یا استراحت طولانی مدت ایجاد می شود و به راحتی تحت درمان قرار می گیرد. هیپوتانسیون ارتواستاتیک مزمن معمولاً نشانه یک مساله سلامتی دیگر است, پس درمان هایش متفاوت خواهد بود.

علائم فشار خون وضعیتی

علائم و نشانه های کاهش فشار خون وضعیتی شامل موارد زیر هستند:

-احساس گیجی و سرگیجه بعد از ایستادن

-دید تار

-ضعف

-خستگی مفرط

-گیجی

حالت تهوع

 

چه زمانی برای فشار خون وضعیتی باید به پزشک مراجعه کرد؟

سرگیجه اتفاقی یا گیجی ممکن است نسبتاً کم باشد که با کمبود خفیف آب بدن، یا قند خون پایین و یا بیش از حد داغ شدن تحریک می شود. همچنین ممکن است در زمان ایستادن بعد از نشستن طولانی اتفاق بیفتد. اگر این نشانه ها تنها گاهی اتفاق می افتند، احتمالاً هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته ایم برای مراجعه به پزشک بسیار مهم است که علائم مکرر هیپوتانسیون ارتواستاتیک را تجربه کنید، چون آن ها می توانند مشکلات جدی را منجر شومد.

اگر شما آگاهی خود را از دست بدهید، حتی برای چند ثانیه، مراجعه به پزشک برایتان خیلی ضروری است سپس به این فکر بیفتند که چه مدت دوام دارد و در آن زمان چه کار می کردید، علائم بیماری خود را ثبت کنید. اگر این موارد در زمان های خطرناک رخ می دهند، مانند رانندگی، این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید.

 

بیشتر بخوانید: چربی خون (هیپرلیپیدمی) علائم و درمان قطعی

 

تشخیص فشار خون وضعیتی

هدف اصلی شما در ارزیابی هیپوتانسیون ارتواستاتیک یافتن علت اصلی و تعیین درمان مناسب برای هر گونه مشکلات سلامتی است که ممکن است باعث فشار خون پایین شما شود.علت همیشه ناشناخته نیست و پزشک شما ممکن است سابقه پزشکی تان را بررسی کند، علائمتان را بررسی کرده و یک معاینه فیزیکی انجام دهد تا به تشخیص بیماری شما کمک کند.

پزشک همچنین ممکن است یک یا چند مورد از مواردی که در ادامه بخش سلامت نمناک و در بحث کاهش فشار خون وضعیتی گفته شده است را توصیه کند:

اندازه گیری فشار خون

پزشک فشار خون شما را در حالیکه شما نشسته اید و ایستاده اید اندازه گیری خواهد کرد و عددها را با هم مقایسه خواهید کرد. هیپوتانسیون ارتواستاتیک را تشخیص خواهد داد اگر یک کاهش 20 میلی متر جیوه (Hg “) در فشار خون سیستولی شما یا افت 10 میلی مترHg در فشار خون دیاستولی به مدت دو یا پنج دقیقه در حالت ایستاده، و یا در صورت ایستادن نشانه و نشانه ها تشخیص دهد.

تست های خون

این تست ها می توانند اطلاعاتی در مورد سلامت کلی شما, از جمله قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و یا سطح گلبول های قرمز خون (کم خونی) فراهم کنند که هر دو ممکن است باعث فشار خون پایین شوند.

الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG) این تست غیر تهاجمی ریتم قلب و یا ساختار قلب را تست می کند و مشکلات مربوط به تامین خون و اکسیژن را به ماهیچه های قلب شما می دهد.

در طی این درد، تست غیر تهاجمی، وصله های چسبی (الکترودها) به پوست سینه، بازوها و پاها متصل می شوند. این وصله ها سیگنال های الکتریکی قلب شما را تشخیص می دهند و آن ها را روی کاغذ گراف ضبط یا روی صفحه نمایش می دهد.

گاهی اوقات، اختلالات ضربان قلب می آیند و می روند و ECG هیچ مشکلی پیدا نمی کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است از شما خواسته شود یک مانیتور 24 ساعته را برای ثبت فعالیت الکتریکی قلبتان داشته باشید.

اکوکاردیوگرام

در این تست غیر تهاجمی، امواج صوتی برای تولید تصویر ویدیویی از قلبتان مورد استفاده قرار می گیرند. امواج صوتی قلب از یک دستگاه مبدل دستور می گیرد که بر روی قفسه سینه شما قرار دارد.

امواج صوتی که از قلب شما بازتاب می شوند و از دیوار سینه شما منعکس خواهند شد و به صورت الکترونیکی پردازش می شوند، تا تصاویر ویدئویی قلب تان را برای تشخیص بیماری قلبی اساسی فراهم کنند.

تست استرس

تست استرس زمانی انجام می شود که ورزش می کنید، مانند راه رفتن بر روی تردمیل. یا ممکن است به شما دارویی داده شود تا اگر قادر به ورزش نیستید، قلب خود را سخت تر کار بیندازید. زمانی که قلبتان سخت تر کار می کند، با الکتروکاردیوگرافی، اکوکاردیوگرافی یا سایر تست ها نظارت خواهد شد.

تست میز شیب دار

تست میز شیب دار، نحوه واکنش بدن به تغییرات در موقعیت را ارزیابی می کند.شما روی یک میز صاف قرار می گیرید که در سمت بالایی بدن شما شیب دار می شود، که حرکت از یک سمت افقی به موقعیت ایستاده را شبیه سازی می کند. فشار خون شما به طور مرتب در زمان کج شدنتان اندازه گیری می شود.

مانور والسالوا

این آزمایش غیر تهاجمی عملکرد سیستم عصبی ارادی شما را با تحلیل قلب و فشار خون پس از چندین دوره تنفس عمیق بررسی می کند.شما عمیقاً نفس می کشید و هوا را از میان لبهای خود بیرون می دهید، انگار که تلاش می کنید یک بالون خشک را باد کنید.

 

داروها

داروهایی مانند مسدودکننده‌های کانال کلسیم، بتابلوکرها و دیکوگسین می‌توانند ریتم ضربان قلب را کند کنند. در برخی از افراد، حتی مصرف دوز‌های بسیار پایین از این داروها موجب می‌شود ضربان قلب به طور خطرناکی پایین بیاید.
داروهایی که برای فشار خون بالا تجویز می‌شوند (مانند آنزیم‌های مبدل آنژیوتانسیون، مهارکننده‌های ACE ، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسیون، بتابلوکرها، مسدودکننده‌های کانال کلسیم و آلفابلوکر‌ها) می‌توانند موجب پایین آمدن شدید فشار خون و بروز علائم فشار خون پایین شوند. این مساله در بین افراد مسن بیشتر اتفاق می‌افتد.
داروهای ادرارآور (دیورتیک‌ها) مانند هیدروکلروتیازید و فوروزماید (لازیکس) باعث دفع ادرار بیش از حد شده و از این طریق موجب کاهش حجم خون می‌شوند. داروهایی که برای درمان افسردگی تجویز می‌شوند، در صورتی که همراه با نیتروگلیسرین مصرف شوند، می‌توانند موجب فشار خون پایین شوند.
الکل و داروهای نارکوتیکس نیز می‌توانند باعث فشار خون پایین شوند.

شوک ناشی از کاهش فشار خون پایین

بعضی افراد ممکن است فقط در هنگام ایستادن، علائم فشار خون پایین را داشته باشند. این حالت به عنوان هایپوتنشن اورتوستاتیک (فشار خون وضعیتی) شناخته می شود. به طور معمول این حالت خطرناک نیست، مگر اینکه تغییر موقعیت فرد موجب افت سریع فشار خون شود، که ممکن است منجر به غش کردن شود.

در موارد شدیدتر، فشار خون پایین ممکن است منجر به شوک شود. شوک یک عارضه جدی پزشکی است که ناشی از کاهش جریان خون در سراسر بدن است. این حالت می تواند به سلول هاى اعضای بدن آسیب برساند. علائم شوک عبارتند از:

  • تنفس سریع یا کم عمق
  • پوست چرب
  • سردرگمی
  • ضربان قلب تند
  • ضربان ضعیف

 

جهت ارتباط بیشتر با شماره های درج شده تماس حاصل فرمایید.

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *