چگونگی انجام آزمایشات DNA

شاید در مورد چگونگی انجام آزمایشات DNA  اطلاعای نداشته باشید . در واقع در آزمایش DNA ، قسمتهای خاصی از کد ژنتیکی این مولکول که از سلولهای آزمودنی گرفته شده است ، بررسی می شود.

چگونگی انجام آزمایشات DNA

چگونگی انجام آزمایشات DNA

این ماده در هر سلول از بدن شما وجود دارد. یکی از ساده ترین و ایمن ترین روش های به دست آوردن سلول ها برای آزمایش DNA ، استفاده از گوش پاک کن برای قرار دادن سلول ها در سطح داخلی مخاط دهان است. در آزمایشگاه DNA از سلول ها جدا شده و قسمت هایی از آن بررسی می شود. این بخشهای ویژه می تواند روابط خانوادگی بین افراد را نشان دهد یا در تعیین هویت فرد مثر باشد.

بدن انسان از میلیون ها سلول تشکیل شده است. همه این سلول ها ، به جز سلول های قرمز خون ، هسته ای دارند که تمام اطلاعات ژنتیکی فرد در آن ذخیره می شود.

برای انجام آزمایش DNA به چه مواردی نیاز دارم؟

کمترین زمان برای انجام آزمایش مولکولی DNA بر روی یک نمونه 36 ساعت است ، اما بسته به تعداد و کیفیت نمونه های موجود ، گاهی اوقات ممکن است سه هفته طول بکشد. لازم به ذکر است که هر چیزی که حاوی سلول یک موجود زنده باشد ، مانند مو ، یک قطره خون ، یک تکه پوست کوچک یا حتی یک نوشیدنی ، در یک لیوان نمونه باقی می ماند.

روش های جدید آزمایش های مولکولی

اثر انگشت DNA جدیدترین و پیشرفته ترین تکنیک مورد استفاده برای تشخیص اختلالات ژنتیکی است که شامل بررسی مستقیم مولکول های DNA است. آزمایش های دیگر برای بیماری های ژنتیکی شامل آزمایش های بیوشیمیایی برای بررسی عملکرد آنزیم ها و سایر پروتئین های سازنده این ژن ها و همچنین آزمایشات میکروسکوپی برای رنگ آمیزی کروموزوم یا فلورسانس است.

آزمایشی قابل اطمینان

جواب آزمایشات DNA اگر کامل انجام شوند، به طور قطع و 100 درصد قابل استناد بوده و امکان تداخل تشابه حدود یک در 40 میلیون و قابل اغماض است.

این آزمایش در دوران بارداری، با نمونه برداری از مایع آمنیوتی اطراف جنین که حاوی سلول های بدن جنین است هم انجام می شود و علاوه بر تشخیص هویت می توان از تولد نوزاد مبتلا به بیماری ارثی خطرناک، جلوگیری کرد.

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *